poniedziałek, 7 maja 2012

11 przykazań logopedycznych

Prawidłowe kształtowanie się mowy dziecka zależy od warunków środowiskowych. Wychowawcze błędy otoczenia odbijają w przyszłości, niestety na dziecku.
Dlatego gorąco namawiam do przestrzegania poniższych zasad. Zlekceważenie ich może spowodować  utrudnienia i zahamowania mowy, a nawet być powodem powstania ciężkich jej zaburzenia. Zatem:

  1. Do dziecka trzeba mówić wolno, wymowa powinna być dokładna i poprawna. Należy unikać sztucznego spieszczania i używania tzw. języka dziecinnego.
  2. Na aktywność uczuciową i słowną otoczenia powinno dziecko reagować (uśmiech, ruch rączki, przegięcie ciała, reakcje głosowe), ich brak może być powodem osłabionego słuchu.
  3. Nie wolno krępować dziecka w reagowaniu na aktywność otoczenia.
  4. Jeśli dziecko ma nieprawidłową budowę narządów mownych (np.: rozszczep warg, dziąseł, podniebienia, zniekształcenia w układzie szczęk, uzębienia) powinno się z nim iść bezzwłocznie do lekarza specjalisty: np. ortodonty.
  5. Jeśli dziecko jest leworęczne, nie wolno zmuszać go do posługiwania się w okresie kształtowania się mowy ręką prawą. Do siódmego roku życia pozwalamy dziecku lewej rączki bez przeszkod. Od wieku szkolnego trzeba już ćwiczyć sprawność obu rąk. Oburęczność jest w życiu bardzo przydatna. 
  6. Kiedy dziecko wejdzie w okres samodzielnego mówienia, nie należy go gasić obojętnością, czy cierpką uwagą, bo dziecko zamknie się w sobie i będziemy mieć problem. Naturalna potrzeba wypowiadania się, bezustanne i wytrwałe dostosowywanie swej mowy do mowy otoczenia doprowadza z czasem do pełnego i właściwego, poprawnego opanowania mowy.
  7. Osoby opiekujące się młodszymi dziećmi powinny bezwzględnie unikać "języka dziecięcego", bowiem utrudnia ona przyswajanie normalnej mowy.
  8. Na wypowiedzi otoczenia dziecko winno zawsze żywo reagować.
  9. Nie wolno dziecka bezpośrednio poprawiać, ani też żądać od niego, by powtarzało kilkakrotnie to samo słowo lub zdanie. Nie wolno za to karać, nagradzać, zawstydzać lub wyśmiewać.
  10. Dziecku pod koniec trzeciego okresu rozwoju mowy nie wystarcza już monolog . Na przełomie trzeciego - czwartego okresu mowy, zaczyna funkcjonować świadomość językowa. Dziecko przepada za bajkami, opowiadaniami. Zadaje dużo pytań, między innymi też o znaczenie wyrazów. Odpowiedź powinna pobudzać w nim chęć pogłębiania swej wiedzy przez dobrą rozmowę.
  11. Gdyby nam się nie udało się zapobiec powstaniu zaburzenia mowy, należy udać się do logopedy jak najprędzej. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz