Prawidłowe kształtowanie się mowy dziecka zależy od warunków środowiskowych.
Wychowawcze błędy otoczenia odbijają w przyszłości, niestety
na dziecku.
Dlatego gorąco namawiam do przestrzegania poniższych zasad. Zlekceważenie ich może spowodować utrudnienia i
zahamowania mowy, a nawet być powodem powstania ciężkich jej
zaburzenia. Zatem:
- Do dziecka trzeba mówić wolno, wymowa powinna być dokładna i poprawna. Należy unikać sztucznego spieszczania i używania tzw. języka dziecinnego.
- Na aktywność uczuciową i słowną otoczenia powinno dziecko reagować (uśmiech, ruch rączki, przegięcie ciała, reakcje głosowe), ich brak może być powodem osłabionego słuchu.
- Nie wolno krępować dziecka w reagowaniu na aktywność otoczenia.
- Jeśli dziecko ma nieprawidłową budowę narządów mownych (np.: rozszczep warg, dziąseł, podniebienia, zniekształcenia w układzie szczęk, uzębienia) powinno się z nim iść bezzwłocznie do lekarza specjalisty: np. ortodonty.
- Jeśli dziecko jest leworęczne, nie wolno zmuszać go do posługiwania się w okresie kształtowania się mowy ręką prawą. Do siódmego roku życia pozwalamy dziecku lewej rączki bez przeszkod. Od wieku szkolnego trzeba już ćwiczyć sprawność obu rąk. Oburęczność jest w życiu bardzo przydatna.
- Kiedy dziecko wejdzie w okres samodzielnego mówienia, nie należy go gasić obojętnością, czy cierpką uwagą, bo dziecko zamknie się w sobie i będziemy mieć problem. Naturalna potrzeba wypowiadania się, bezustanne i wytrwałe dostosowywanie swej mowy do mowy otoczenia doprowadza z czasem do pełnego i właściwego, poprawnego opanowania mowy.
- Osoby opiekujące się młodszymi dziećmi powinny bezwzględnie unikać "języka dziecięcego", bowiem utrudnia ona przyswajanie normalnej mowy.
- Na wypowiedzi otoczenia dziecko winno zawsze żywo reagować.
- Nie wolno dziecka bezpośrednio poprawiać, ani też żądać od niego, by powtarzało kilkakrotnie to samo słowo lub zdanie. Nie wolno za to karać, nagradzać, zawstydzać lub wyśmiewać.
- Dziecku pod koniec trzeciego okresu rozwoju mowy nie wystarcza już monolog . Na przełomie trzeciego - czwartego okresu mowy, zaczyna funkcjonować świadomość językowa. Dziecko przepada za bajkami, opowiadaniami. Zadaje dużo pytań, między innymi też o znaczenie wyrazów. Odpowiedź powinna pobudzać w nim chęć pogłębiania swej wiedzy przez dobrą rozmowę.
- Gdyby nam się nie udało się zapobiec powstaniu zaburzenia mowy, należy udać się do logopedy jak najprędzej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz