poniedziałek, 7 maja 2012

klasyfikacja zaburzeń mowy

W tym temacie początkowo chciałem przedstawić klasyfikację zaburzeń mowy, jednak z powodu zbyt dużej ilości materiału wypisałem tylko podstawowe zaburzenia mowy i posłużyłem się gotową stroną (WEB: źródło). Wykorzystałem do tego podstawowe zagadnienia logopedyczne.

Poniżej dołączam filmik przedstawiający jak wygląda badanie mowy w praktyce









  • brak mowy  - ważna jest komunikacja, która jest środkiem wymiany informacji pomiędzy ludźmi. Osoby, które chcą nam coś przekazać w postaci komunikatu nie używając mowy, wykorzystują gesty, mimikę, wyraz twarzy etc - czyli wykorzystują komunikację wspomagającą. Komunikację tę wykorzystują ludzie mający problemy z mową, wymawiają tak, że nie są zrozumiali. 
  •  opóźniony rozwój mowy- mówi się najczęściej gdy, pewien etap rozwoju mowy dziecka nie pojawił się w czasie powszechnie uznanym za właściwy, wystąpił później niż u rówieśników. Przyczyna może być różna, nieprawidłowe funkcjonowanie narządów mowy: niska sprawność warg, nieprawidłowa budowa i funkcjonowanie narządu słuchu, brak pionizacji języka, opóźniony rozwój psychomotoryczny i emocjonalny dziecka, niesprzyjające warunki do uczenia się mowy związane i inne, które nie jestem w stanie opisać. 
  • dyslalia - oznacza zaburzenie mowy, najczęściej spotykane u dzieci to nieprawidłowa artykulacja, czyli nieprawidłowości wymowy, wywołane najrozmaitszymi czynnikami, zaburzenia artykulacji pochodzenia korowego, zaburzenia wymowy pochodzenia obwodowego
  • jąkanie czyli powtarzanie lub wydłużanie elementów wypowiedzi np.: dźwięki, głoski i sylaby. Mogą występować tzw. bloki („zacinanie się” bez wydawania żadnego dźwięku), obejmuje też wypowiadanie dodatkowych dźwięków lub słów (wtrąceń słów mających pomóc wystartować z wypowiedzią). Jąkający unikają wypowiadania trudnych słów, w ten sposób ukrywają niepłynności mowy.
  • oligofazja - mowa osób upośledzonych umysłowo. Zaburzenie mowy występujące u dzieci (dorosłych) upośledzonych umysłowo. Jest ono stanem obniżonej sprawności intelektualnej, związany z zaburzeniami procesu dojrzewania i przystosowania.

  • autyzm - głębokie lub całościowe zaburzenie rozwoju pojawiające się między 18 a 30 miesiącem życia dziecka. To choroba neurologiczna. Należy pamiętać, iż nazwa autyzm dziecięcy jest nazwą autyzmu, która zwraca nam uwagę na okres życia, kiedy obserwujemy jego pierwsze objawy u dzieci.
  •  rozszczepy podniebienia - wada wrodzona, rozwój mowy dziecka odbywa się w nieprawidłowych warunkach anatomicznych jamy ustnej. Upośledza ważne biologiczne funkcje prowadząc do zaburzeń: ssania, połykania, żucia, oddychania. Dziecko z rozszczepem nie ma anatomicznych warunków do prawidłowego rozwoju mowy.  
  • afazja - częściowz lub całkowita utrata umiejętności posługiwania się językiem, spowodowaną uszkodzeniem znajomości języka (rozumienia i nadawania), czemu towarzyszą mniejsze lub większe trudności w ponownym jego opanowaniu.
  •  dysleksja - trudności w czytaniu i pisaniu dzieci i młodzieży.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz