niedziela, 6 maja 2012

kodeks etyczny

W życiu zawodowym logopedy, pamiętajmy o kodeksie etycznym logopedy, czyli rzetelne prowadźmy diagnozy i terapie logopedyczne, oraz w miarę możliwości systematycznie pogłębiajmy wiedzę logopedyczną.

Pamiętajmy, że najważniejsze jest DOBRO PACJENTA !!

Poniżej przedstawiam odnośnik do Kodeksu Etycznego Logopedy (za WEB: PZL)



Kodeks etyczny logopedy (za WEB: PZL)

1. Odpowiedzialność osobista
1.1. Logopedzi czynni zawodowo, członkowie Polskiego Związku Logopedów, powinni posiadać odpowiednie kwalifikacje potwierdzone certyfikatem Polskiego Związku Logopedów.

1.2. Logopedzi winni dobrze znać język polski zarówno w mowie, jak i w piśmie.

1.3. Logopedzi winni podnosić kwalifikacje i doskonalić się zawodowo tak, aby móc oferować pacjentom usługi logopedyczne na najwyższym poziomie.

1.4. Logopedzi powinni ograniczyć działalność, o ile nie przynosi ona właściwych efektów dla pacjenta lub dla zawodu.

1.5. Logopedzi powinni respektować obowiązujące normy społeczne.  

1.6. Logopedzi powinni unikać wykonywania czynności zawodowych leżących w kompetencji innych, pokrewnych zawodów.

1.7. Logopedzi powinni w sposób uczciwy informować pacjentów o skuteczności stosowanych metod diagnozy czy terapii.

2. Działalność zawodowa
2.1. Logopedzi powinni dbać o autorytet zawodu i dostosować się do przyjętych określonych standardów.

2.2. Logopedzi mogą się reklamować i zabiegać o pacjentów stosownie do posiadanych  kwalifikacji i umiejętności. Muszą pamiętać o tym, że ich postawa zawodowa winna być godna naśladowania. Wszystkie ogłoszenia w informatorach lub ulotkach powinny być wyważone i skromne w swojej formie. Powinny zawierać imię i nazwisko, tytuł zawodowy, dni i godziny przyjmowania pacjentów oraz numer telefonu, a także zakres oferowanych usług.

2.3. Logopedzi nie powinni uzależniać prowadzenia terapii od możliwości uzyskania awansu zawodowego lub korzyści finansowych.

2.4. Logopedzi nie powinni kierować  pacjentów do innych specjalistów w celu osiągania korzyści osobistych.

2.5. Logopedzi włączeni w promocję i opracowywanie pomocy logopedycznych, książek i innych materiałów do diagnozy i terapii zaburzeń komunikacji językowej powinni prezentować je w fachowy i obiektywny sposób.

2.6. Logopedzi pracujący w państwowych lub prywatnych instytucjach nie powinni akceptować zasad lub wytycznych, które kolidują z ich zawodową niezależnością lub ją ograniczają ; powinni wspierać kolegów w obronie ich zawodowej niezależności.

2.7. Wykwalifikowani logopedzi powinni czuć się odpowiedzialni za kształcenie i praktykę zawodową studentów logopedii.

2.8. Logopedzi nie powinni współpracować z osobami uprawiającymi zawód logopedy nielegalnie lub w sposób nierzetelny. Kwalifikowani logopedzi nie powinni dawać / pożyczać, sprzedawać/ materiałów do diagnozy i terapii osobom niewykwalifikowanym; mogą natomiast wspomagać tymi materiałami innych logopedów lub studentów logopedii.

2.9. Logopedzi nie powinni kierować pacjentów z placówek państwowych do gabinetów prywatnych z zamiarem uzyskania korzyści osobistych.

3. Odpowiedzialność w stosunku do pacjenta.
3.1. Podstawowym zadaniem logopedów w stosunku do pacjentów jest rzetelna diagnoza oraz prowadzenie terapii adekwatnej do danego zaburzenia.

3.2. Logopedzi nie mogą dyskryminować w swoich placówkach pacjentów ze względu na ich status społeczny, rasę, religię, płeć i inne.

3.3. Logopedzi powinni zadbać o nawiązanie dobrego kontaktu z pacjentami w czasie trwania terapii.

3.4. Logopedzi powinni dokonywać analizy efektywności terapii i powinni zdawać sobie sprawę z ewentualnego braku postępów terapii u pacjenta.

3.5. Opłaty za usługi logopedyczne powinny być uzgodnione z pacjentem przed rozpoczęciem terapii.

3.6. Logopedzi są zobowiązani do zachowywania tajemnicy zawodowej, zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych.

3.7. O ile logopeda dzieli się informacjami o pacjencie z innymi specjalistami, powinien upewnić się , iż te informacje są przekazane w ścisłym  zaufaniu.

4. Odpowiedzialność w stosunku do kolegów logopedów.

4.1. Logopedzi nie powinni dyskredytować innych logopedów. Nie powinni szkodzić osobiście im i ich zawodowej pozycji.

4.2. Pacjent może być przeniesiony na terapię do innego logopedy  po konsultacji obydwu logopedów i za zgodą samego pacjenta.

4.3. W przypadku, gdy terapia prowadzona jest przez więcej niż jednego logopedę sprawa powinna być wyjaśniona przez samych zainteresowanych.

4.4. Logopedzi powinni dążyć do wzrostu wiedzy w zakresie ich specjalności i dzielić się wynikami swoich naukowych dociekań.

5. Odpowiedzialność w stosunku do Polskiego Związku Logopedów.
5.1. Logopedzi - członkowie Polskiego  Związku  Logopedów zobowiązani są do przestrzegania statutu PZL i dyscypliny związkowej.

5.2. Polski Związek Logopedów i jego członkowie muszą dążyć do upowszechniania wiedzy logopedycznej w społeczeństwie.

5.3. Logopedzi powinni upewnić się, że wszystkie informacje , dotyczące zaburzeń mowy, przekazywane do publicznej wiadomości, są prawdziwe.

6. Etyczne wskazania dla nauki.

6.1. Pacjent lub jego opiekun musi wyrazić pisemną zgodę na badania naukowe i wykorzystanie ich wyników.

6.2. Badania nie mogą naruszać godności pacjenta.

6.3. Logopedzi powinni stosować wyłącznie metody diagnozy i terapii naukowo uzasadnione.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz