niedziela, 6 maja 2012

status zawodowy logopedy

Według moich informacji status zawodowy logopedy na mocy polskiego prawa, nie jest jednoznacznie uregulowany. Polski logopeda może być zatrudniony zarówno w służbie zdrowia jak i oświacie, lecz droga rozwoju w tych instytucjach jest zgoła odmnienna.

  • w służbie zdrowia osoba zatrudniona na stanowisku logopedy podlega przepisom prawnym obowiązującym w tym resorcie i może uzyskać tytuł neurologopedy (Rozporządzenie Ministra zdrowia z dnia 30 września 2002r. w sprawie uzyskiwania tytułu specjalisty w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia)
  • w oświacie logopeda obejmuje stanowisko nauczyciela, automatycznie podlega Karcie Nauczyciela. Jego awans zawodowy przebiega podobnie jak w przypadku pracowników oświaty,a więc od stażysty do nauczyciela dyplomowanego.
Wyjaśnijmy pojecie:  logopeda to zawód czy specjalista?
Między znawcami tematu zdania są podzielone.  Z tego co wyczytałem m.in. wg prof. Zbigniewa Tarkowskiego (znanego logopedy w kraju), wraca uwagę na fakt, iż certyfikaty logopedyczne są dokumentami środowiskowymi, ale nie państwowymi, wobec czego nie mają one mocy prawnej. Służą one jedynie do podniesienia prestiżu zawodu.


Poniżej przedstawiam prawne regulacje diagnozy logopedycznej:
  • Logopeda diagnozuje zaburzenia mowy i wady wymowy, uczestniczy w zespołach diagnostyczno-orzekających (Rozporządzenie Ministra Edukacji i sportu z dnia 7 stycznia 2003r. w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach)
  • Logopeda stosuje metody wystandaryzowane, np. testy (zgodnie z przyjętą w Polsce Międzynarodową Klasyfikacją Chorób i Zaburzeń Psychicznych ICD 10).

Z tego co się orientuje w Polsce nie ma testów logopedycznych, które mają polską standaryzację. To tyle od siebie.
Postawienie diagnozy jest warunkiem otrzymania zlecenia z NFZ.

Wg prof. Tarkowskiego logopeda stroni od przyjęcia odpowiedzialnej roli diagnosty, korzysta z diagnozy innych. Uważa, że rola logopedy sprowadza się jedynie do prowadzenia ćwiczeń. W rzeczywistości diagnoza logopedyczna jest efektem badań wielu specjalistów: laryngologa, neurologa, psychiatry, psychologa.
Słusznie prof. Tarkowski twierdzi, że rezygnacja z aktywnego uczestnictwa w procesie diagnostycznym wyraźnie obniża status zawodu logopedy. Zgadzam się z nim w 100%.
Stworzył listę cech wyróżniających logopedę:
  • umiejętność diagnostyczna,
  • autonomia zawodowa
  • odwaga profesjonalna,
  • odważne i odpowiedzialne decyzje diagnostyczne,
  • umiejętność współpracy z innymi specjalistami
  •  

Bibliografia:
Tarkowski Z., Neurologopedia, Wydawnictwo Fundacji Orator, Lublin 2005

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz